Ciekawostki

Brokuły chronią przed nowotworem i przedłużają życie

Brokuły były znane już w czasach starożytności. Roślina ta, pochodząca z regionu Morza Śródziemnego jest bliskim krewnym lubianego przez wielu z nas kalafiora.

Brokuły

Brokuły

W rankingach warzyw i owoców są na pierwszym miejscu pod względem przeciwdziałaniu rakowi, aktywne składniki przeciwdziałające rakowi to sulforafan, beta-karoten, izotiocyjany, indol-karbinol i chlorofil, Związki te wykazują działanie przeciwnowotworowe w obszarze jelita grubego, prostaty, piersi, szyjki macicy, przełyku, żołądka, skóry, płuc, tchawicy, krtani i jamy ustnej. Brokuły jako warzywo są też naturalnie dobrym źródłem błonnika pokarmowego.

Ponadto brokuły zaleca się cukrzykom (duża ilość chromu), osobom walczącym z wysokim poziomem cholesterolu, mającym problemy z sercem, anemią, z niedoborami wapnia i z artretyzmem. Brokuły są dobrem źródłem minerałów  takich jak: potas, wapń, żelazo, fosfor, mangan, magnez, siarka oraz witamin: A (beta-karoten), B1, B2, B6, C, K, PP, kwas pantotenowy i kwas foliowy. Brokuły są popularne wśród kulturystów, ze względu na to, że wspomagają pracę nadnerczy, wzmacniają stawy i obniżają poziom kortyzolu, hormonu uwalnianego podczas diety niskokalorycznej czy w skutek przetrenowania, który powoduje rozpad mięśni.

Brokuły można spożywać na surowo. Popularną  metodą jest jednak gotowanie. Gotowanie powinno odbywać się w lekko osolonej, wrzącej wodzie nie dłużej niż kilka do kilkunastu minut. Dłuższe  gotowanie spowoduje ubytek witamin i minerałów. Prócz różyczek brokuła jadalna jest także gruba, mięsista łodyga. Brokuły często wykorzystuje się do dekoracji sałatek, można je również zaplanować jako składnik warzywnych potraw mieszanych.